Dacă ți-ai achiziționat o mașină, fie second-hand, fie nouă, te poți confrunta cu situații neplăcute, precum o avarie care te lasă blocat pe marginea drumului. În România, asemenea situații sunt reglementate de Codul Rutier, și este important să știi cum să procedezi corect pentru a evita sancțiuni.
Cauze frecvente ale avariilor Fie că este vorba de o baterie descărcată, un rezervor gol sau un demaror defect, acestea sunt doar câteva dintre motivele pentru care o mașină poate deveni inutilizabilă. În astfel de cazuri, ai două opțiuni: să suni la un serviciu de remorcare pentru a transporta mașina la un service sau la domiciliu, sau să încerci să o remorchezi cu ajutorul unui alt vehicul. Ambele variante au avantaje și dezavantaje, iar alegerea depinde de circumstanțele în care te afli, conform tractaribarlad.ro
În continuare, ne vom concentra pe a doua opțiune — remorcarea cu un alt vehicul — și vom vedea cum poți face acest lucru în conformitate cu legislația din România, pentru a evita sancțiunile.
Reguli pentru remorcarea vehiculului avariat
Dacă găsești pe cineva dispus să te ajute să-ți remorchezi mașina, este esențial să respecți prevederile legale, astfel cum sunt ele reglementate de articolul 157 din Codul Rutier românesc. Nerespectarea acestora poate duce la sancțiuni. Potrivit legii, tractarea unui vehicul este permisă doar într-o situație de urgență, cum ar fi imposibilitatea de a-l muta altfel de pe carosabil.
Echipamentul necesar pentru remorcare
Pentru a efectua remorcarea în siguranță, vehiculul care tractează trebuie să fie dotat cu un cârlig de remorcare omologat. Conexiunea dintre cele două vehicule trebuie realizată cu o bară rigidă sau o frânghie rezistentă, precum una din oțel. Este interzisă utilizarea unor frânghii improvizate, care nu sunt suficient de rezistente pentru a face față tensiunilor create în timpul remorcării.
Ce prevede articolul 157 din Codul Rutier
Articolul 157 stabilește condițiile în care remorcarea este permisă. De exemplu, dacă mașina ta rămâne fără benzină pe drum, iar singura soluție pentru a elibera drumul este remorcarea, aceasta este permisă. În plus, vehiculul avariat trebuie să aibă luminile de avarie („cele patru becuri intermitente”) funcționale sau să fie semnalizat corespunzător cu un triunghi reflectorizant, în conformitate cu articolul 160 din Codul Rutier. De asemenea, vehiculul tractor, dacă este echipat, trebuie să folosească o lampă galbenă intermitentă.
Cum să conectezi cele două vehicule
Pentru a asigura o remorcare corectă și sigură, bara de remorcare sau frânghia trebuie să fie bine fixate de cârligele omologate ale ambelor vehicule. Cârligul de remorcare al mașinii tractate este situat, de obicei, sub bara față, iar uneori poate fi acoperit cu un capac mic care trebuie îndepărtat. Este important ca frânghia să fie marcată cu o bandă roșie și albă reflectorizantă pentru a fi vizibilă pentru ceilalți participanți la trafic, evitând astfel manevre periculoase.
Sancțiuni pentru nerespectarea regulilor
Nerespectarea prevederilor legale privind remorcarea unui vehicul poate atrage amenzi considerabile. În România, remorcarea este permisă doar pe drumurile urbane și pe drumurile județene, fiind strict interzisă pe autostrăzi și drumurile expres. Viteza maximă permisă pentru remorcare este de 30 km/h, iar utilizarea drumurilor aglomerate sau dificile este de evitat. Dacă sunt încălcate aceste reguli, amenda administrativă poate varia între 290 și 435 de lei, conform Codului Rutier.
Alternativa serviciilor de remorcare incluse în asigurare
De multe ori, remorcarea poate fi evitată dacă polița de asigurare include un serviciu de tractare. Acest lucru te poate scuti de costuri suplimentare, iar în caz de avarie, poți apela direct la asigurătorul tău pentru a-ți transporta vehiculul avariat. Prin urmare, cunoașterea și respectarea legilor privind remorcarea în România îți poate salva atât timp, cât și bani, evitând riscul unor sancțiuni.